کرنش سنج در حالتی که اعمال همزان متغییرهای مختلف مانند نیروی محوری و خمش یا پیچش و خمش و مانند در راستای تنش های اصلی می بایست مجهول در نظر گرفته شود
تنشهای نرمال اصلی s1 و s2 مربوط به حالت تنش دو محوره به کمک قانون هوک بط داده شده ،
کرنش های اصلی اندازه گیری شده e1وe2 مدل الاستیستیه ماده (E) ضریب پواسون ماده محاسبه می شود.
فرض می شود که تنش s3 در راستای اصلی £ (عمود بر سطح) برابرصفر است.
به منظور ساده سازی نصب، استفاده از کرنش سنج های X-Rosehe در اندازه گیری های مربوط به حالت تنش دو محوره با زاستای تنش های اصلی بسیار مناسب می باشد.
محور دو شبکه اندازه گیری کرنش سنج می بایست در راستای تنش های نرمال اصلی (کرنش های اصلی) قرار گیرند.
برای اجسام با اشکال پیچیده و اعمال حالت مختلف بارگذاری (محوری، خمشی، پیچشی) یا برای نقاط با وضعیت نا همگان قطعه (مثلا محل های تغییر سطح مقطع)
پیش بینی راستاهای تنش های اصلی اکمان پذیر نیست ، در حالاتی که در راستای تنش های اصلی مشخص نیست، آنالیز تنش می بایست بر مطابق اونس های که در ادامه بدان اشاره می شود انجام گیرد.
اساس تحلیل تجربی تنش به کمک کرنش سنج ها بر اندازه گیری کرنش بر روی سطح جسم قرار دارد.
با استفاده از کرنش های اندازه گیری شده و خواص مکانیکی ماده (مدول الاستیستیه و ضریب پوسیون) مقادیر و راستای تنش های مکانیکی تعیین می شود.
این محاسبات بر اساس قانون هوک که در محدوده تغییر شکل های الاستیک مواد با رفتار خطی معتبر می باشد انجام می گیرد
در تحلیل تجربی تنش از کرنش سنج های به اصطلاح رزت 3 جهته استفاده می شود.
این کرنش سنج ها در دو ورژن 0145190 و 01601120 تولید می شوند.
هر دو نوع از یک سابقه تاریخی برخور دارند، اینکه از کدام ورژن استفاده شودبه انتخاب کاربربستگی دارد.
شاخه ها کرنش سنج های رزت با حروف c,b,a نامگذاری می شوند، بنابر این یک کرنش سنج رزت یه کرنش 3£ و2£ و1£ را به دست می دهد.
محاسبات تنش های نرمال s1و s2 با کمک روابط زیر انجام می شود:
برای این نوع کرنش سنج تنش های اصلی از روابط زیر بدست می آیند:
راستاهای اصلی راتاهایی هستند که کرنش های اصلی s2,s1 که مقدار آنها به کمک روابط فوق به دست می آیند.
در آن راستاها اتفاق افتند و با راستای کرنش های اصلی £1و£2 یکسان می باشند این راستاها را می توان به کمک روابط هندسی و مقادیر کرنش اندازه گیری شده a£وb£وc£ از یک کرنش سنج رزت محاسبه نمود.
بخش اول این مقاله را میتوانید در از اینجا مطالعه نمایید.
شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان
اخبار و دانستنیهای صنعت ایران
دانشگاه علم و صنعت ایران
گروه صنعتی ماشین توزین